John&Carmen09



ニューコードの背後にある基本的な戦略の一つは、プレーヤーの中にコンテント・フリーのハイ・パフォーマン・スステートを自然な形で引き起こせるような一式のゲームと言っていい活動を開発することでした。この戦略の背後に含蓄された想定は「卓越性の連鎖」(the chain of excellence)と呼ばれるものでした。


  卓越性の連鎖

    呼吸

    生理機能

    ステート

    パフォーマンス


この順序は、最下部から上に向かって考慮すると有益で、次の3つの文で説明されます。「世界におけるパフォーマンスは、ステートに依存しているので、世界におけるパフォーマンスを最適化するには、無意識のレベルですでに活用できる広大なリソースへのアクセスを可能にさせるステートを選んでください。このようなステートを引き起こす最も効果的で、直接的な方法は、自分自身の(姿勢その他の)身体的特徴を操作することによってです。自分の生理機能を操作する最も効果的な方法は、呼吸パターンを調節することによってです。」

この連鎖は、このため、パフォーマンスを最適化するために利用できる、昇順に並んだレバレッジ・ポイント(=てこの原理で少し変えれば大い効果が出るようなポイント)であり、さらに、後で説明する他の活動の範疇でもあります。連鎖が示す順序で構成されたこの一式の力点は、以下の質問に順に答えることで特定されます。

「どの力点が私の経験のこの部分を変えることができるか?」

私たちにとって、この連鎖は、また、いくつかの重要な問題点を提起しています。

ます第一に、連鎖は、最も単純な力点は呼吸の操作であると提案します。これは、呼吸の変化により、身体的特徴に対応する変化が生まれ、続いて、ステートとパフォーマンスの変化が生まれるからです。

第二に、連鎖の基盤にある提案は、デカルトの心身二元論の「原罪」の明示的な却下です。実際、この提案によれば、そのような妥当性のある相違は存在せず、心身という言葉は別個の本体を指しているというのは作り話以下のことです。このことについての考察として、たとえば、同じ形で同時進行状態にある癌と診断された二人の患者のことを考えてみてください。このうち一人は、統計的に認められた時間内に亡くなる一方で、もう一人は、技術的には「自発的症状中断」として知られている「恩寵」の状態を獲得して、一生を全うします。二人のそれぞれの心身に区別を設けますか?診断に対するこれらの個人的な反応はどのように癌という物理的現実と関係しているのでしょうか?また、彼らの態度が将来の選択に影響を与えるのでしょうか?実のところ、「心身」という語は、同じダイアモンドの二つの面を指す語に過ぎません。「心身」は、人類の強迫観念的な命名機能が生み出した歪曲である言語ベースのフィルターの産物です。さらに、図書館の棚に所狭しと並ぶ博学書の研究課題であるこの相違は、有益でないだけでなく、その人間の経験への適用の多くで肯定的に甚大な被害をもたらせています。

第三に、世界クラスのスポーツ選手、俳優、交渉人、音楽家、あるいは、実のところ、プレッシャー下で首尾一貫してハイ・クオリティのパフォーマンスを発揮することにその成功が依存している人々は、すべて、儀式を行うことに注目してください。これらの儀式は、これらのハイ・パフォーマーがハイ・パフォーマンス・ステートに自発的に入り、そのステートを維持できるようにデザインされています。私たちは皆、訪問セールスを前にして気合いを入れたり、重要な会議のリハーサルをしたり、予想される難題を前にして「心の準備」をするときなどに、直感的に同じことを達成しようと努めています。あのお気に入りのブレスレットまたはネクタイ、または、特別な部屋への入り方といったことはすべて、ある特定のタスクを実行したり、ある難題に卓越性を備えて対応したりする目的で、自分の中にある一定のお気に入りのステートにアクセスするための個人的なダイナミックなアンカーです。このため、私たちは、自分自身の中、またはまわりの人々の中に、ハイ・パフォーマンスの高く評価されたステートに再アクセスするための自然発生のアンカーの自然的活用としての儀式の実践を用意に観察することができます。

しかし、私たちはすでに、NLPの応用のこのような過程については多くのことを知っています。別の書で、私たちは、カリブレーションが最も基本的なNLP技能で、この技能がなければ、モデリング、応用、方法論の教授のいずれを参照している場合でも、NLP分野でハイ・クオリティの結果を達成することは文字通り不可能であることを、頻繁に指摘してきています。

第四に、しかしながら、卓越性の連鎖は、カリブレーションの背後にあるメカニズムの単純な説明でないとしたら、何なのでしょうか?卓越性の連鎖は、私たちの卓越性を備えたパフォーマンスを達成する能力は、特定の状態と関連していて、このような各状態は、特定の身体的特徴と関連している、と提案します。パフォーマンス/行動と、それ自身関連した生理機能を備えた基盤となる状態の間の関係は、私たちの非言語的なコミュニケーションの仕方についての基本的な観察対象材料で、これがカリブレーションを可能にしています。

私たちは、自分の夫または妻または親友が積極的に夕食に出かけたり演劇鑑賞に出向いたりするような誘いに応じるムードでないことを、声の調子、姿勢、呼吸パターン、さらにおそらくは、本人が私たちに無意識的に提示し、私たちが無為意識的に感知して反応する「ゲシュタルト(形態。全般的な生理機能のパターン)」を通じて「知り」ます。実際、もし私たちが正確にカリブレーションを行い、自分の感情を想像して知覚(すなわち、投影)していない限りにおいて、このようなカリブレーションは、まわりにいる人々の心を読むことに成功するための基礎となります。卓越性の連鎖は、普通の観察を認識し、積極的に活用することに他なりません。それは、カリブレーションの基本的過程の意味合いを注意深く明確化したものです。

第五に、卓越性の連鎖は、無意識的な処理のパワーと叡智を認知し、体系的に活用する戦略です。手がかりとなるものは、約15年前、ニューコード開発時に実践されていました。1970年代のエリクソン博士のモデリング以来、同博士のパワフルな催眠パターン化の体系的使用は、NLP共同創始者二人に深い影響を与え、その実践スタイルを特徴付けていました。これらのパターンは、信念を始めとする変化に対する意識的な壁を避けることに大きな強調を置いていました。この際、強制的な信念に焦点を合わせるといった逆説的な活動ではなく、単に壁を避けて通り、無意識のレベルで変化を含ませるという方法を取ることが強調されていました。

さらに、これらのパターンは、共通して、無意識的な過程は、適切に構成され、適切な制約を加えられると、例えばたとえクライアントが自己変化は不可能であるという信念を意識的に表明した場合であっても、長期的で、深いエコロジカルな変化を生み出すという深い信頼に依存していました。実行的な記憶に可能な注目は7±2(すなわち5〜9)のチャンクであるという意識の制約により、意識は、どのような程度の有能性を備えても、求める状態、適切なリソース、または特定の新しい行動を成功裏に選択するということができないという事実は、合点がいきます。ただし、この制約は、意識的な処理だけに該当するもので、無意識的な処理については該当しません。このため、予想できるように、この差異を考慮に入れると、無意識が、長期的結果を検討した後、この評価に基づいて、(求める状態、リソース、代替行動等に関して)選択を行える能力は、意識よりもはるかに勝っているということになります。


都会01












Whispering In The Wind p.233-236
Part
:The Eye of the Storm
Chapter 3: The New Code


One of the fundamental strategies behind the new code was to develop a set of activities or games which lead naturally to the activation in the player of a content free, high performance state. The implicit assumption behind this strategy is what has come to be known as the chain of excellence:


  The Chain of Excellence

    Respiration

    Physiology

    State

    Performance


This ordering can be usefully read from the bottomup and is explicated in narrative form in the following three sentences: Performance in the world is a function of state; therefore, to optimize performance in the world, select a state that gives you access to the enormous resources already available at the unconscious level. The most effective and straightforward way to activate such a state is through a manipulation of yourown physiology. One of the most efficacious means for manipulating your own physiology is through the modulation of your breathing pattern.

This chain, then, is hen, is anordering of ascending leverage points that can be utilized to optimize performance − aswell as a class of other activities as we shall develop below. Theset of leverage points that make up the ordering expressed by the chain is generated by successive answers to the question, 

 What leverage point allows me to shift this portion of my experience?

To us, this chain also represents acommentary on a numbe of important issues:

First, the chain proposes that thesimplest leverage point available is the manipulation of breathing; as in turn a shift inbreathing leads to a corresponding shift in physiology and subsequently in state and performance.

Secondly the proposition that underlies the chainis an explicit rejection of Descartes' original sin - the split between mind and body. In effect,the proposition says that there is no such valid distinction − that the words mind and body as referring to separate entities are fictions or worse. A way tothink about this is to take, for example, any two cancer patients diagnosed withthe same form of cancer and in the same stage of development: one of whom dieswithin the statistically approved time period and the other who achieves astate of grace known technically as "spontaneous remission" and livesa full and complete life. Where will you draw the line between mind and body ineach of them? Where does their personal response to their diagnosis touch uponthe physical reality of cancer and what part does their attitude play inselecting their future? Indeed, these words (mind and body) are simply termsthat refer to two facets of the same diamond − they are the results of the kindof filters we identified and discussed in the introductory epistemologicalremarks - the linguistically based filters - distortions introduced by theobsessive naming function of our species. And we argue that this distinction − thesubiect about which library shelves are burdened with learned books − is not onlynot useful, it is positively devastating in many of its applications to humanexperience.

Thirdly, observe that world class athletes, actors, actresses,negotiators, musicians... indeed anyone whose success depends on consistent high qualityperformance under pressure, develop rituals. These rituals are designed by these highperforming individuals to allow them to voluntarily enter into or maintain high performamce states. All ofus intuitively attempt to accomplish this − getting pumped for a sales call,rehearsing for an important meeting, preparing "mentally" for an anticipatedchallenge... That favorite bracelet or tie or that special way of entering a room - all are personal dynamic anchors for re-accessing some favored state within us for  performing some particular task or responding to some challenge with excellence. Thus, we can readily observe in ourselves and in those around us the use of rituals as a spontaneous utilization of naturally occurring iconic anchors to re-access highly valued states of high performance.

 
But we already know a great deal about such processes in NLP applications. At various points in this book, we have commented that calibration is the most fundamental NLP skill without which it is is literally not possible to do high quality work in the field of NLP - regardless ofwhether we are referring to modeling, application or the teaching of the methodology.

Fourth: But what is the chain of excellence if not a simple explication of the mechanisms behind calibration? The chain of excellence proposes that our ability to perform with excellence has certainassociated states and each such state has associated with it a specific physiology. This connection between performance/behavior and underlying states with their own associated physiologies is, in fact, the fundamental observation about how we communicatenon-verbally and identifies that which makes calibration possible.

 We"know" that our spouse or close friend is not in a mood to considerpositively an offer to dine or go to the theatre by the tone of voice, orposture, or breathing pattern or more likely, by the Gestalt or overallphysiological pattern he or she presents to us unconsciously and which wetypically detect and respond to unconsciously. If, in fact, we have calibrated accurately and are not presently hallucinating (projecting) our own emotions,such calibrations serve as the basis for successfully reading the people aroundus. The chain of excellence is simply the recognition and aggressive utilization of these commonplace observations: a careful drawing out of the implicationsof the fundamental process of calibration.

Fifth: the chain of excellence is astrategy that recognizes and tematically exploits the power and wisdom ofunconscious processing. The clues had been around in NLP practice for nearly adecade at the time of the development of the new code. Since the modeling of Dr. Ericksonin the mid 70s, the systematic use of his poweful hypnotic patterning had deeply influenced and informedthe practices of both of the co-creators of NLP. These patterns placed great emphasis on avoiding conscious barriers to change such as beliefs, not by the paradoxical activity of focusing on such limiting beliefs but by simply circumventing such obstacles and inducing change at the unconscious level.

Further, these patterns had in common a deep trust that unconscious processes when properly organized and constrained would produce deep, long term ecological changes in spite of, for example, a client's declared conscious beliefs that such changes were impossible. The limitations of consciousness, the 7±2 chunks of attention available in working memory, makes understandable the inability of the consciousness to successfully select desired states, appropriate resources or specific new behaviors with any degree of competency. This limitation applies, however, only to conscious processing and not to unconscious processing. Thus, as you would expect, given this difference, the ability of the unconscious to assess the longer-term consequences and then, based on this assessment to make such selections (desired state, resource or replacement behavior) greatly exceeds that of the conscious mind.

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引用:Neuro-Linguistic Programming: Volume機The Study of the Structure of Subjective Experience
p.17-23



Whispering In The Wind
Carmen Bostic St. Clair
John Grinder & Carmen Bostic
2001-12-31



NLP共同創始者ジョン・グリンダー博士認定校
ニューコードNLPスクール