卓越性の連鎖(The Chain of Excellence)

     呼吸(Respiretion)

     生理機能(Physiology)

     ステート(State)

     パフォーマンス(Performance)


この順序は下から上に読むと有益で、次の3つの文章に説話形式で説明されています。この世界におけるパフォーマンスはステート(状態)の作用です。−したがって、世界におけるパフォーマンスを最適化するには、無意識レベルで既に利用可能な膨大なリソースにアクセスできるステートを選択してください。そのようなステートを活性化するための最も効果的で直接的な方法は、あなた自身の生理機能を操作することです。生理機能を操作するための最も有効な方法の一つは、呼吸パターンを調節することです。

したがって、この連鎖はパフォーマンスを最適化するために利用できる昇順のレバレッジポイント(てこの点)であり、以下で開発する他の活動の分類でもあります。この連鎖として表現された順序を構成している一連のレバレッジポイントは、この質問に順に答えていくことによって生み出されます。

 私の経験のこの部分を変化させることを可能にするレバレッジポイントは何か?

私たちにとって、この連鎖はまた、いくつかの重要な問題に関する解説を表しています。

第一に、この連鎖は、利用可能な最も単純なレバレッジポイントは呼吸の操作であることを提案しています。呼吸が変化すると、それに対応して生理機能が変化し、続いてステートとパフォーマンスが変化します。

第二に、この連鎖の根底にある提案は、デカルトの「原罪」、すなわち精神と身体の分裂(訳注:デカルトの実体二元論)に対する明白な拒絶です。実際には、この提案は、そのような妥当な区別は存在しない、すなわち、別々の実体に言及している精神(mind)身体(body)という言葉は、作り話かそれ以下であると言っています。これについて考える方法は、例えば、同じ形態の癌で同じステージと診断された二人の癌患者を取り上げることです。一人は、統計的に承認された期間内に死亡し、もう一人は技術的に「自発的寛解」として知られている恩寵の状態を達成し、豊かで完全な人生を送っています。貴方は彼らそれぞれの精神と身体の間のどこに線を引きますか?彼らの診断に対する個人的な反応は、癌という身体的現実のどこに触れ、そして彼らの態度は彼らの将来を選択する際にどのような役割を果たすのでしょうか?実際は、これらの言葉(精神身体)は、同じダイヤモンドの2つの側面を指す単なる用語です。それらは、冒頭の認識論の発見の中で私たちが特定し議論したある種のフィルター−言語ベースのフィルター−人類の強迫的な命名機能によって導入された歪曲−の結果です。そして、この区別−図書館のどの棚に学習した本を置くのかという課題−は、有用ではないだけでなく、人間の経験への適用の多くにおいて確実に破壊的であると私たちは主張します。

第三に、世界クラスのアスリート、俳優、女優、交渉担当者、音楽家など、その成功がプレッシャー下での一貫したハイクオリティのパフォーマンスにかかっている人は誰でも、儀式を開発するということに注目して下さい。これらの儀式は、彼らが自発的に高いパフォーマンス状態に入るかそれを維持することを可能にするために、これらの高いパフォーマンスの個人によってデザインされています。私たちの全員が、直感的にこれを達成しようと試みています。セールスの電話のために気持ちを高揚させたり、重要な会議のためにリハーサルをしたり、予想される挑戦のために「精神的に」準備をしたりします。そのお気に入りのブレスレットやネクタイ、または部屋に入る特別な方法−これらは全て、卓越性を持って特定のタスクを実行したりいくつかの課題に対処したりするために、私たちの中にある好ましいステートに再アクセスするための個人的な動的アンカーです。このように、私たちは、自分自身と私たちの周りの人々が、高いパフォーマンスの高く評価されたステートに再アクセスするための自然発生的な象徴的アンカーの自発的利用として儀式を使用しているのを容易に観察することができます。

しかし、NLPの適用におけるそのようなプロセスについては、既に多くのことが分かっています。私たちはこの本の様々な箇所で−モデリング、適用、又は方法論の教育のどれに言及しているかにかかわらず−カリブレーションは最も基本的なNLPスキルであり、これがなくてはNLPの分野でハイクオリティのワークを行うことは文字通り不可能であると私たちはコメントしています。

第四に、しかし、カリブレーションの背後にあるメカニズムの単純な説明でないとすれば、卓越性の連鎖とは何なのでしょうか?卓越性の連鎖は、卓越性を備えたパフォーマンスを行う能力には行って印の関連するステートがあり、そのようなステートのそれぞれが特定の生理機能と関連している、ということを提案しています。実際に、パフォーマンス/行動と、それ自身に関連する生理機能を伴った内在するステートとのつながりは、私たちがどのように非言語的コミュニケーションを行うかについての基本的な観察であり、それによってカリブレーションが可能になることを示しています。

私たちは、声の調子、姿勢、呼吸パターンによって、またそれどころか、彼または彼女が無意識的に私たちに提示し、私たちが無意識的に検出して反応する「ゲシュタルト(形態)(訳注:全体性を持ったまとまりのある構造)」や全体的な生理学的パターンによって、私たちの配偶者や親しい友人が、食事をしたり劇場に行ったりというオファーを積極的に検討する気分ではないということを「知って」います。実際に、私たちが正確にカリブレートしていて、自分自身の感情を幻覚(投影)していないのであれば、そのようなカリブレーションは私たちの周りの人々を上手く読み解くための基礎として役立ちます。卓越性の連鎖は、これらの一般的な観察結果を単に認識して積極的に利用することであり、カリブレーションの基本的なプロセスの意味を注意深く引き出すことです。

第五に、卓越性の連鎖は、無意識の処理の力と知恵を認知し、体系的に活用する戦略です。その手がかりは、ニューコードの開発時である約10年前からNLPの実践に存在していました。70年代半ばのエリクソン博士のモデリング以来、彼の強力な催眠パターン化の体系的な使用は、NLPの二人の共同創始者の実践に深く影響を及ぼし、特徴付けてきました。それらのパターンは、制限的な信念に焦点を当てるという逆説的な活動によってではなく、単にそのような障壁を回避し、無意識のレベルで変化を誘導することによって、信念などの変化に対する意識的な障壁を避けることに重点を置きました。

さらに、これらのパターンは、例えば、そのような変化は不可能であるというクライアントによって宣言された意識的信念があったとしても、適切に体系化され強要されたとき、無意識のプロセスは深い長期にわたる生態学的変化を生み出すだろうという共通の深い信頼を持っていました。意識の限界、すなわちワーキングメモリ(作業記憶)で利用可能な注目は7±2のチャンクであることは、意識が望ましいステート、適切なリソース、または特定の新しい行動を、どのような程度の能力でも上手く選択することができないということを理解可能にしています。しかし、この限界は、意識的処理にのみ適用され、無意識的処理には適用されません。したがって、貴方が予想するように、この違いを考えると、長期的な結果を評価し、次にその評価に基づいてそのような選択(望ましいステート、リソースまたは代替となる行動)をする無意識の能力は、意識的マインドの能力を大幅に上回ります。
(ジョン・グリンダー&カルメン・ボスティック・サンクレア共著「風の中のささやき」p.233-236より)

テニス












  The Chain of Excellence

    Respiration

    Physiology

    State

    Performance

This ordering can be usefully read from the bottom up and is explicated in narrative form in the following three sentences: Performance in the world is a function of state; therefore, to optimize performance in the world, select a state that gives you access to the enormous resources already available at the unconscious level. The most effective and straightforward way to activate such a state is through a manipulation of your own physiology. One of the most efficacious means for manipulating your own physiology is through the modulation of your breathing pattern.

This chain, then, is hen, is anordering of ascending leverage points that can be utilized to optimize performance − aswell as a class of other activities as we shall develop below. Theset of leverage points that make up the ordering expressed by the chain is generated by successive answers to the question, 

 What leverage point allows me to shift this portion of my experience?

To us, this chain also represents acommentary on a numbe of important issues:

First, the chain proposes that the simplest leverage point available is the manipulation of breathing; as in turn a shift in breathing leads to a corresponding shift in physiology and subsequently in state and performance.

Secondly the proposition that underlies the chainis an explicit rejection of Descartes' original sin - the split between mind and body. In effect,the proposition says that there is no such valid distinction − that the words mind and body as referring to separate entities are fictions or worse. A way to think about this is to take, for example, any two cancer patients diagnosed withthe same form of cancer and in the same stage of development: one of whom dieswithin the statistically approved time period and the other who achieves astate of grace known technically as "spontaneous remission" and livesa full and complete life. Where will you draw the line between mind and body ineach of them? Where does their personal response to their diagnosis touch uponthe physical reality of cancer and what part does their attitude play inselecting their future? Indeed, these words (mind and body) are simply terms that refer to two facets of the same diamond − they are the results of the kind of filters we identified and discussed in the introductory epistemological remarks - the linguistically based filters - distortions introduced by the obsessive naming function of our species. And we argue that this distinction − the subiect about which library shelves are burdened with learned books − is not only not useful, it is positively devastating in many of its applications to human experience.

Thirdly, observe that world class athletes, actors, actresses, negotiators, musicians... indeed anyone whose success depends on consistent high quality performance under pressure, develop rituals. These rituals are designed by these high performing individuals to allow them to voluntarily enter into or maintain high performamce states. All of us intuitively attempt to accomplish this − getting pumped for a sales call, rehearsing for an important meeting, preparing "mentally" for an anticipated challenge... That favorite bracelet or tie or that special way of entering a room - all are personal dynamic anchors for re-accessing some favored state within us for  performing some particular task or responding to some challenge with excellence. Thus, we can readily observe in ourselves and in those around us the use of rituals as a spontaneous utilization of naturally occurring iconic anchors to re-access highly valued states of high performance.

 
But we already know a great deal about such processes in NLP applications. At various points in this book, we have commented that calibration is the most fundamental NLP skill without which it is is literally not possible to do high quality work in the field of NLP - regardless of whether we are referring to modeling, application or the teaching of the methodology.

Fourth: But what is the chain of excellence if not a simple explication of the mechanisms behind calibration? The chain of excellence proposes that our ability to perform with excellence has certainassociated states and each such state has associated with it a specific physiology. This connection between performance/behavior and underlying states with their own associated physiologies is, in fact, the fundamental observation about how we communicate non-verbally and identifies that which makes calibration possible.

 We "know" that our spouse or close friend is not in a mood to consider positively an offer to dine or go to the theatre by the tone of voice, orposture, or breathing pattern or more likely, by the Gestalt or overall physiological pattern he or she presents to us unconsciously and which wetypically detect and respond to unconsciously. If, in fact, we have calibrated accurately and are not presently hallucinating (projecting) our own emotions, such calibrations serve as the basis for successfully reading the people aroundus. The chain of excellence is simply the recognition and aggressive utilization of these commonplace observations: a careful drawing out of the implicationsof the fundamental process of calibration.

Fifth: the chain of excellence is astrategy that recognizes and tematically exploits the power and wisdom of unconscious processing. The clues had been around in NLP practice for nearly adecade at the time of the development of the new code. Since the modeling of Dr. Ericksonin the mid 70s, the systematic use of his poweful hypnotic patterning had deeply influenced and informed the practices of both of the co-creators of NLP. These patterns placed great emphasis on avoiding conscious barriers to change such as beliefs, not by the paradoxical activity of focusing on such limiting beliefs but by simply circumventing such obstacles and inducing change at the unconscious level.

Further, these patterns had in common a deep trust that unconscious processes when properly organized and constrained would produce deep, long term ecological changes in spite of, for example, a client's declared conscious beliefs that such changes were impossible. The limitations of consciousness, the 7±2 chunks of attention available in working memory, makes understandable the inability of the consciousness to successfully select desired states, appropriate resources or specific new behaviors with any degree of competency. This limitation applies, however, only to conscious processing and not to unconscious processing. Thus, as you would expect, given this difference, the ability of the unconscious to assess the longer-term consequences and then, based on this assessment to make such selections (desired state, resource or replacement behavior) greatly exceeds that of the conscious mind.
('Whispering in the wind' p.233-236)

John&Carmen















Whispering in the Wind
by Carmen Bostic St. Clair & John Grinder

(c)Copyright 2001
書籍















NLP共同創始者ジョン・グリンダー博士認定校
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